Posted by on martie 22, 2016

Mihaela Spătărelu, de profesie institutor-educator coordoneazムprogramul educațional al Fundației FAST. Într-un interviu oferit Rețelei CAN, Mihaela ne-a povestit despre ce înseamnă pentru ea lucrul cu copiii și implicarea în educația celor proveniți din familii aflate în dificultate.

Mihaela , înainte de a se dedica programului full-time, a fost educatoare la o grădiniță de stat, unde a lucrat cu copii cu vârste cuprinse între trei și șase ani. Ea a lucrat ca voluntar pentru fundație și în trecut, dar după ce timp de doi ani a predat și în alte instituții educaționale, a simțit că acești copii înscriși în programul de caritate aveau nevoie de ea mai mult decât copii cu care lucra la acel moment. Întrebată dacă a fost greu să lucreze cu copii care provin dintr-un mediu defavorizat ea a răspuns:

„Toți copiii din acest proiect sunt copii ca oricare alții, cu pasiune pentru artă și lucru manual, jocuri și distracție. O parte dintre acești copii au nevoi speciale, însă centrul le oferă acestora posibilitatea de a interacționa cu lucruri noi cu care nu s-au mai întâlnit până acum; de exemplu, aici învăța cum să folosească un calculator și se uită la filme care le sunt proiectate pe un ecran mare. Sunt îndrumați să lucreze în echipă, li se explică individual ce nu înțeleg, li se acordă o atenție specială față de cea pe care o primesc acasă sau la școală. De asemenea, copii sunt încurajați să învețe prin intermediul jocului și metodelor interactice, dezvoltându-li-se astfel abilități esențiale pentru viața școlară, dar și pentru viață, cum ar fi fair-play-ul, respectarea regulilor, a ști să împarți cu ceilalți, a ști cum să accepți când pierzi și nu în ultimul rând a ști cum să te comporți când ești câștigător.”

Copiii înscriși în program vin săptămânal la Centrul Ziurel al fundației unde, potrivit unei curricule adaptate nevoilor lor sunt urmărite consolidarea și dezvoltarea abilităților de scris, citit, socotit, precum și exersarea abilităților practice. La Centru copiii sunt încurajați de asemenea să deprindă bunele maniere (la servirea mesei, în timpul desfășurării jocurilor, în relațiile cu personalul, dar și cu co-vârstnicii), dar și să-și însușească și să respecte normele igienico-sanitare de bază (folosirea corectă a toaletei, spălatul mâinilor, etc.). Scopul programului educațional este de a folosi timpul în care copiii vin la centru pentru a consolida cunoștiințele pe care aceștia le acumulează la școală, într-un mod distractiv și interactiv.

Mihaela a subliniat cât de important este să te pui în locul copiilor și să le arăți înțelegere. Ea a discutat despre importanța respectului față de copii și a abilității de a-i ascultă pe aceștia. Predatul devine astfel o experiență și mai satisfăcătoare pentru profesor deoarece are șansa de a învăța la rândul sau de la copii. În plus, ea adaugă:

„Un centru educațional trebuie să creeze premisele unui mediu în care copii să-și poată exprima creativitatea și în care să-și poată dezvoltă respectul de șine prin intermediul discuțiilor pozitive și încurajându-i să-și urmeze talentul în diferite zone.”

Centrul Ziurel al Fundației FAST a făcut progrese mari cu copiii. În ultimele noua luni, școlarii de clasa I și-au consolidat cunoștințele acumulate la școală, și-au exersat și chiar perfecționat abilități precum mânuirea corectă a diverselor instrumente de scris, recunoașterea literelor și cifrelor, ba chiar au făcut și primii pași în utilizarea computerului și însușirea limbii engleze (nivel de bază). Deși progresul difera de la un copil la altul, toți s-au dezvoltat semnificativ în ceea ce privește aptitudinile și comportamentul. Aceasta se datorează în parte posibilități de a crea o comunicare directă între profesor și elev care îi ajuta pe acei copii care sunt neglijați sau subapreciați la școală, în clase supra-aglomerate.

În final, Mihaela a subliniat cât de necesar este acest proiect care lucrează pentru a oferi o zonă de siguranță și comfort în care elevii se pot dezvolta. În plus, donatiile voluntarilor din străinătate, majoritatea profesori în alte țări, sprijină centrul să aducă constant noi jocuri și noi metode care ajută la îmbunătățirea și dezvoltarea modalităților de predare.

Mihaela (stânga) cu elevii la Teatrul Arlechion

7.04.2011 47

Posted in: Noutăți